keskiviikko 25. lokakuuta 2017

Isa Karlsson

 Isa Karlsson @imagokouluttaja   5.10.2017 torstai


Torstai aamuna koulussame kävi puhumassa Isa Karlsson, hän puhui itsensä brändäämisestä ja siihen liittyvistä asioista. Tein puheesta muistiinpanoja, ja tässä nyt olisi kolmen sivun edestä muistiinpanoja!


Asenne
  • Asenne, asenne tarttuu ja valitettavasti negatiivinen asenne tarttuu usein helpommin kuin positiivinen.
  • Miten suhtaudut itseesi ja muihin.
  • Se miten kohtaat asiakkaan, vaikuttaa siihen tuleeko hän uudelleen.
  • Vain sinä itse voit muuttaa omaa asennettasi paremmaksi.
  • Älä vertaa itseäsi muihin. Keskity itseesi ja omaan tekemiseesi ja mieti miten tuot oman parhaasi esille.
  • PIenistä onnistumisista eteenpäin.

Uskottavuuden lisääjät:

  • Muiden osaamisen arvostaminen
  • Käytöstavat ja inhimillisyys
  • Hyväntuulisuus
  • Muutoksentekijä
-Opi tunnistamaan arvostamista, ja arvosta muita.
->Kun arvostat muita niin sinuakin arvostetaan.
-Käyttäydy niin että keskustelu säilyy (keskity toiseen ja toisen tekemiseen)


Uskottavuuden syöjät:

  • Tylsämielisyys
  • Asiaton käytös
  • Ahneus (tiedon pihtaaminen)
  • Rasistiset vitsit ja tarinat
  • Henkinen poissaolo (et ole läsnä, esim. puhelimen räpläys, muihin asioihin keskittyminen)

Saavutukset ja taidot
  • Saavutuksista ja taidoista huolimatta, etenemiseen tarvitset aina muiden apua!
  • Kuka on valmis ojentamaan kätensä sinulle?

Kritiikki
  • Kritiikkiä tulee aina, ja se miten reagoit siihen on vaikuttava tekijä.
  • Lähtökohtaisesti kukaan ei osaa ottaa kritiikkiä hyvin vastaan.
  • Älä usko kaikkea mitä ajattelet.
  • Voit oppia käsittelemään kritiikkiä.
  • Me saamme kritiikkiä ja annamme sitä.
  • Ihminen muuttuu helpommin hyvästä paremmaksi, kuin huonosta hyväksi.
  • "minä en vielä osaa"
  • "olen hyvä, mutta haluan olla parempi"

-On helpompaa hyväksyä neuvoja kuin kritiikkiä.
-On helpompaa hyväksyä ehdotuksia kuin neuvoja.
-On helpompaa hyväksyä toivomuksia kuin ehdotuksia.

-Kritiikin/palautteen antaminen:

      +mutta-
  • Olet tarkka, mutta hidas.
      -mutta+
  • Olet hidas, mutta tarkka.
      +ja+
  • Olet perusteellinen ja tarkka
1. Kuuntele ja toista:
"Sanoit että tämä työsuunnitelma on väärin aikataulutettu."
-Tarkenna kritiikin tarkka kohde.

2.Anna itsellesi aikalisä:
"Olisin voinut varmasti toisenlaisiakin ratkaisuja."

3.Pyydä täsmennystä eli heitä lumipallo takaisin:
"Minkälaista aikataulua olisit toivonut suunnitelmaan?"

4.Määritä tavoite ja päätä reaktiosi:
Mikä oli kritiikin tavoite? Mikä on sinun tavoitteesi?

5.Pyydä tai tarjoa ratkaisumallia.

6.Sitoudu  sovittuun ratkaisuun!


Tavoitteet

  • Mitä haluat, mihin haluat...
  • Määritä itsellesi kolme saavutettavaa tavoitetta!
-Myönteisesti muotoiltu ja mitattavissa
  • Oikean kokoinen (liian suuri masentaa, liian pieni ei kiinnosta)
  • Täsmennä (mitä, missä, milloin, kenen kanssa)
  • Voimavarat (mitä voimavaroja sinulla on jo käytössä, mitä tarvitset lisää)
-Itse aloitettu ja itse ylläpidetty=omasta toiminnasta kiinni!
-Tähtää korkealle ja vielä korkeammalle! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asiakaspalvelun lisätehtävä

Itsearviointi omasta asiakaspalveluosaamisesta Olen hyvä luomaan asiakkaalle turvallisen, iloisen ja miellyttävän asiointikokemukse, ...